一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

GEのDX戦略失敗に関する考察

○加藤 和彦1)

1) 名古屋商科大学大学院

Abstract
本稿の目的は、GEがDX戦略の失敗に至った原因を先行研究から読み解き、GEのこれまでを振り返りながら、デジタル・インダストリー・カンパニーへの戦略に至った経緯を紹介する。その上で、大規模な製造業が陥りがちなDX戦略に潜む失敗の罠に関し、要因を整理する。そこでは、製造業DXの陥穽に至る要因に関して、補完業者視点の欠如、内部組織間の軋轢、アクティビスト対応の失策、トップのDXへの過剰な期待を提起する。

The purpose of this paper is to analyze the causes of the failure of GE's DX strategy from previous studies. Then, looking back at GE's past, the paper introduces the process that led to its strategy to become a digital industry company. In addition, the paper summarizes the factors behind the failure of the DX strategy including a trap that large manufacturing companies tend to fall into. The factors that lead to the trap of DX in the manufacturing industry are lack of complementor perspective, friction between internal organizations, failure to respond to activists, and excessive expectations of DX by top management.
Keywords
プラットフォーム戦略,デジタル・トランスフォーメイション,失敗
Platform Strategy,Digital Transformation,Failure
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