一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

Web調査における回答者のSatisficeに関する影響

○後藤 裕介1)白井 康之2)森田 裕之3)河合 亜矢子4)

1) 芝浦工業大学
2) 大東文化大学
3) 大阪府立大学
4) 学習院大学

Abstract
Webを利用したアンケート調査の急速な拡大に伴い,Web調査で顕著に発生する回答者の回答行動におけるSatisficeが問題となっている.Satisficeの発生は,不適切な回答結果を内包するため,適切な処理方法が必要となる.本稿ではSatisficeの発生程度によって結果に影響を与える度合いを調整する処理方法を想定し,その評価において必要なベンチマーク問題となるアンケートデータ生成方法を提案する.計算実験では,ある実際のアンケートデータをベースとしてベンチマーク問題となるアンケートデータを生成し,データが想定通りに生成されていることを示す.

With the rapid expansion of questionnaire surveys using the Web, Satisfice in the response behavior of respondents, which occurs prominently, has become a problem. Since the occurrence of Satisfice contains inappropriate answer results, an appropriate processing method is required. In this paper, we assume a processing method that adjusts the degree of influence on the results according to the degree of Satisfice, and propose a questionnaire data generation method that is necessary as a benchmark problem for the evaluation. In the computational experiment, the questionnaire data that becomes the benchmark problem is generated based on the actual questionnaire data, and it is shown that the data is generated as expected.
Keywords
Satisfice,Web調査,シミュレーション
Satisfice,Web Survey,Simulation
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