一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

宿泊サイトの口コミにおける数値評価の信頼性検証

○会川 雄大1)森本 千佳子1)

1) 東京工科大学

Abstract
旅館やホテルの宿泊予約サイトには口コミが掲載されており、手軽に閲覧・発信ができるようになっている。口コミは旅行客・宿泊施設どちらにとっても有益な情報であり活用されている。一般的に口コミは、総合評価と項目評価が数値で表されており、文章によるテキスト評価があるのが一般的な構造である。しかし、口コミは書き手が自由に発信できることもあり、数値評価とテキスト評価に不一致があることも多い。その理由として記入者の判断軸となる要素が人によって異なることが考えられる。本研究では、宿泊サイトにおける口コミの数値評価とテキスト評価の一致度についてテキストマイニングを用いて検証する。

The reviews are posted on the accommodation booking websites of inns and hotels, and can be easily viewed and transmitted. The reviews are useful information for both tourists and accommodations and are utilized. The general structure of a review is that the overall rating and the item rating are expressed in numerical values, and there is a written evaluation. However, since the writer can freely transmit the review, there is often a discrepancy between the numerical and written evaluations. The reason for this may be that the factors that form the axis of judgment for the writer differ from person to person. In this study, we will examine the degree of agreement between numerical and textual evaluations of the reviews on lodging websites using text mining.
Keywords
口コミ,信頼性,テキストマイニング
review,reliability,text mining
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