一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

自治体による中小企業イノベーション促進政策の効果の可視化

○松平 好人1)

1) 琉球大学

Abstract
本研究の目的は、自治体大阪市の中小企業イノベーション(新規事業)促進政策の効果を明らかにし、可視化することである。「市場志向と情報的資源をイノベーション促進政策の中間成果とし、それが最終成果(売上など)へとつながる」という仮説を設定し、PLM-SEMを用いた定量分析により仮説を検証した。その結果、イノベーション促進政策により中小企業が市場志向の醸成から情報的資源の獲得に至り、最終成果である売上増加などプラスの効果を得られることが定量的に示された。

The goal of this study is to clarify and visualise effect of Osaka municipal policy for promoting innovation at SMEs. The authors' hypothesis was that ‘market orientation and informational resources are intermediate results of innovation promotion policies that lead to final results (such as sales).' Data from the questionnaire survey were tabulated and the hypothesis was tested by quantitative analysis using partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM). The results of quantitative analysis can clarify numerically the degree to which support from innovation promotion policies leads SMEs from fostering of market orientation to acquisition of informational resources and thereby to positive final results such as increases in sales.
Keywords
中小企業イノベーション促進政策,市場志向,情報的資源
Innovation Promotion Policy for SMEs,Market Orientation,Informational Resources
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