一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

スーパービジョンの3機能と技術職社員の学習成果の関係性ついて

○中川 宗太1)古田 克利1)

1) 立命館大学大学院

Abstract
介護の業界で専門職の指導方法として採用されているスーパービジョンには「管理的機能」「教育的機能」「支持的機能」の3つの機能が有るとされている(黒川,1992)。A社の技術職社員の新入社員人教育において、その3つの機能と学習成果の関係を検討した。A社の入社3年目までの技術職社員とその教育係及び上司を対象にアンケートを実施し、各機能と社員のスキルの高さを数値化して分析した。その結果、管理的機能や教育的機能よりも支持的機能に学習成果との関連があることが明らかになった。

Supervision, which is used as a teaching method for professionals in the nursing care industry, is said to have three functions: "administrative," "educational," and "supportive" (Kurokawa, 1992).In this study, We examined the relationship between the three functions and the learning outcomes in the training of new employees of Company A's engineering staff. a questionnaire was administered to technical employees up to the third year of employment at Company A, their trainers and supervisors, and each function and the level of skill of the employees were quantified and analyzed.The results showed that supportive functions were more related to learning outcomes than administrative or educational functions.
Keywords
スーパービジョン,新入社員教育,学習成果
Supervision,Training of new employees,Learning outcome
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