一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ヘアサロンにおける来店間隔を考慮した店販商品購入予測

○片桐 優帆1)大竹 恒平2)生田目 崇3)

1) 中央大学大学院
2) 東海大学
3) 中央大学

Abstract
厚生労働省によると,ヘアサロン数は年々増加し,令和元年度末で25.5万店舗近くに上る.一方,低価格化や店舗のスイッチングが深刻化し,経営上の問題も多い.そのような状況で,施術サービスに加え店販商品の購入を促すことは,経営上重要な施策である.本研究では,ヘアサロンチェーンを対象に来店間隔と店販商品購買を分析し,来店間隔を考慮した購買予測を行う.具体的には,階層ベイズ生存時間モデルにより来店間隔をモデル化し,来店確率予測を行う.次に,階層ベイズロジットモデルにより来店時の店販購入を予測する.また,個人差を考慮しないモデルと分析精度を比較する.分析結果をもとに,来店間隔および店販商品購買に影響を与える要因を把握する.

According to the Ministry of Health, Labor and Welfare, the number of beauty salons has been increased and reached about 250,000 at the end of 2019. On the other hands, there are some management problems such as price reduction and customer decrease. In such situations, it is an important policy to promote Private Brand (PB) items in addition to treatments. In this research, we analyzed visit interval and purchase incidence to predict PB items' purchase. First, we analyzed visit interval using hierarchical bayesian survival model. Second, we performed hierarchical bayesian logistic regression model to analyze purchase. Then, we compared the accuracy with a model not including customer heterogeneity. As a result, we discussed factors that affect visit interval and purchase.
Keywords
店販商品,階層ベイズ生存時間モデル,階層ベイズロジットモデル
Private Brand items,hierarchical bayesian survival model,hierarchical bayesian logit model
前に戻る