一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

投資体感ゲームを用いた金融経済教育効果の検証

○井上 天太1)森本 千佳子1)

1) 東京工科大学

Abstract
大学生は就職活動を意識する頃から将来の暮らしについて考える機会が増える。昨今のコロナウイルス流行によりお金に対する意識も高まっている。政府も貯蓄だけでなく投資への積極的な取り組みを推奨している。しかし、日本において金融教育の機会は少なく、大学生の金融リテラシーは低いとされている。そこで本研究では、大学生を対象に投資を経験できるボードゲームを開発し、学生の金融リテラシーの向上を試みる。試行ではゲームそのものの難易度設定に問題が見られたものの、一定の教育効果が確認された。

The university students have more opportunities to think about theirfuture life from the time they start thinking about job hunting. The recent COVID-19 pandemic has also changed awareness about money. The government is also encouraging people to invest as well as save. However, there are few opportunities for financial education in Japan, and the financial literacy of university students is low. Therefore, in this study, we developed a board game for university students to experience investment and try to improvetheir financial literacy. Although there were some problems in setting the difficulty level of the game itself in the trial, a certain educational effect was confirmed.
Keywords
投資,ボードゲーム,金融教育
investment,Board game,Financial education
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