一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

コア技術と市場的知識による新技術導入のメカニズム
- 自動車産業におけるマザー工場制に関する実証研究 -

○古川 翔大1)大江 秋津1)

1) 東京理科大学

Abstract
本研究の目的は完成車メーカー拠点のコアとなる技術知識の多様性と市場的知識の多様性が、海外拠点における新規技術の導入に与える影響とそのメカニズムを実証することである。データは、トヨタ、ホンダ、日産の完成車メーカー3社の76の拠点を対象とした。分析は、2002年から2020年の19期1444件のパネルデータによる多変量解析を行った。その結果、市場的知識の多様性とコア技術の多様性は新規技術の導入に正の影響があり、市場的知識の多様性には限界効果があったが、コア技術の多様性にはなかった。本研究は、組織学習理論への理論的貢献を行うとともに、生産拠点での技術戦略に実務的貢献がある。

The purpose of this study is to demonstrate the impact and mechanism of the diversity of core technological knowledge and market knowledge in the plants of OEMs on the introduction of new technologies in their overseas plants. We use 76 factories of three OEMs: Toyota, Honda, and Nissan. We employ multivariate analysis with 1444 panel data for 19 periods from 2002 to 2020. The results shows that product diversity and technology diversity have a positive effect on the introduction of new technologies, while technology product diversity have a marginal effect, but not technology product diversity. This research makes a theoretical contribution to organizational learning theory and a practical contribution to technological strategy in production plants.
Keywords
知識の多様性,多国籍企業,自動車産業
Diversity of knowledge,Multinational corporation,Automobile industry
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