一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

キャンペーンで利用を開始したユーザの継続利用要因の分析モデルの検討
QRコード決済アプリを対象として

○小倉 将1)原田 拓弥1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract
QRコード決済アプリの普及はキャッシュレス化を進める我が国において重要な課題である。QRコード決済アプリは、プラットフォーム・ビジネスの一種でありネットワーク効果が働くため、ユーザ数の増加が普及を促進する。そのため早い段階でのユーザ獲得が重要であり、キャンペーンなどが積極的に行われてきた。しかし、キャンペーンなどで一時的に利用者が増えても、その一部はすぐに利用をやめてしまう。そこで、本研究では、キャンペーンをきっかけにQRコード決済アプリの利用を開始したユーザの継続利用に影響を与える要因を分析するためのモデルについて検討を行った。

The diffusion of QR code payment applications is an important issue in Japan, which is moving toward a cashless society. Since QR code payment applications are a type of platform business, an increase in the number of users promotes their diffusion because of the network effects. Therefore, it is essential to acquire users at an early stage and many campaigns have been carried out. However, even if the number of users increases temporarily through campaigns, some of them stop using the system soon. In this study, we discussed a model for analyzing the factors that influence the continuous intention to use QR code payment applications of users who started using them because of campaign.
Keywords
QRコード決済アプリ,キャンペーン,技術受容モデル
QR code payment apps,Campaign,Technology Acceptance Model
前に戻る