一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

「こころの相談窓口」への誘導を目的とした若年層向けチャットボットシステムに関する考察

○富澤 浩樹1)川乗 賀也2)

1) 岩手県立大学ソフトウェア情報学部
2) 岩手県立大学社会福祉学部

Abstract
平成29年7月に閣議決定された自殺総合対策大綱には,若年層の特性に応じて,ICTも活用したアウトリーチ策を強化することが謳われている.しかし,従来のWebページを用いた案内は既になされており更なる効果を期待できない.そこで本研究では,岩手県盛岡市を対象フィールドとして,「こころの相談窓口」への誘導を目的とするチャットボットシステムをデザインすると共に試験的に運用する.その上で,運用結果について考察を行う.

The “Comprehensive measures to prevent suicide" established by the Cabinet in July 2017 stipulate the enhancement of outreach measures that also utilize ICT in line with the characteristics of youth. However, guidance using conventional webpages is already being provided, and further effects are not expected. Accordingly, in this research, a chatbot system for promoting usage of mental consultation services was designed and operated on a trial basis, targeting Morioka City, Iwate Prefecture, and the observed outcomes from its operation are discussed.
Keywords
システムデザイン,チャットボット,こころの相談窓口
systems design,chatbot,mental consultation services
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