一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

MaaS企業の競争戦略に関する考察

○野間口 隆郎1)

1) 中央大学

Abstract
デジタルトランスフォーメーションの一つがMaaSである。「MaaSにおいて、トヨタはグーグルに対抗できるのか?」という命題を考えることが本稿の目的である。MaaSはあらゆる交通手段を統合し、その最適化を図ったうえで、快適な移動サービスを提供する新しい概念である。それは利用者視点に立って複数の交通サービスを組み合わせ、それらがスマホアプリ1つでルート検索から予約、決済まで完了し、シームレスな移動体験を実現するソフトウェアであると考えられる。トヨタはMaaSに参入したが、それは自動車ではなくソフトウェアの開発競争である。本稿ではトヨタがグーグルにソフトウェア開発で対抗できるか考察する。

One of the digital transformations is MaaS. The purpose of this paper is to consider the proposition, "Can Toyota compete with Google in MaaS?" MaaS is a new concept that provides a comfortable mobility service after integrating and optimizing all modes of transportation. It is considered to be software that combines multiple transportation services from the user's perspective, completes route search, reservation, and payment with a single smartphone application, realizing a seamless mobile experience. Toyota has entered MaaS, but not in the car, but in the software development race. In this article, we will consider whether Toyota can compete with Google in software development.
Keywords
ミドル・アップ・アンド・ダウン,スクラム,ソフトウェア開発
Middle up and down,Scrum,Software Development
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