一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

スポンサー企業のソーシャルメディア活用に関する研究 -スポンサーフィットの先行要因-

○舩岡 知広1)妹尾 大1)Ho Bach1)

1) 東京工業大学 妹尾研究室

Abstract
企業のマーケティング戦略の一環としてスポーツスポンサーシップへの関心が高まっている。企業の目的達成のためにソーシャルメディアを活用するスポンサー企業が増えている。この活用の効果を最大化するには、消費者が抱くスポンサー企業と支援されるチームや選手のイメージの適合度を示すスポンサーフィットの高さが重要になる。しかし、ソーシャルメディアのどのような内容がスポンサーフィットに影響を与えるかはわかっていない。そこで本研究では、スポンサー企業のTwitterの発信内容がスポンサーフィットにどのような影響を与えるかという観点から類型化を行い、その類型化した内容がスポンサーフィットの先行要因となり得ることを確かめた。

Interest in sports sponsorship has increased as part of corporate marketing strategies. An increasing number of sponsor companies are using social media to achieve their goals. In order to maximize the effect of this utilization, it is important to have a high sponsor fit, which indicates the degree of conformity the consumer has between the image of the sponsor company and the team or player who is supported. However, little research has focused on how the content of social media influences sponsor fit. Therefore, we categorized from the viewpoint of how the content sent by Twitter of the sponsor company influences the sponsor fit, and I confirmed that the categorized content can be a leading factor of the sponsor fit.
Keywords
スポーツスポンサーシップ,スポンサーフィット,ソーシャルメディア
Sports Sponsorship,Sponsor Fit,Social Media
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