一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

With/Afterコロナ後の新しい日常への移行の課題

○高橋 浩1)

1) B-frontier研究所

Abstract
デジタル化への本格シフトは待ったなしであり、コロナはその方向性を加速させている。そして、この影響は生活全般に及び、アナログ文化からデジタル文化への移行が必要になっている。結果、影響は組織面や働き方の意識面にまで及ぶ。これは個人面と企業面に分けて考えられるが、本稿は主に企業面に焦点を当てる。ポイントは企業の組織文化の移行にある。この面では、従来から組織文化モデルや変化曲線モデルなどの研究があった。そこで、これらを紐解きながら、企業のデジタル文化への移行の枠組みを構想し、それに基づく実際の企業文化の移行を検討する。そして、どのような方針が重要で適切と考えられるかを論述する。

The shift to digitalization is awaiting, and Corona is accelerating its direction. And this effect is affecting the whole life, and it is necessary to shift from analog culture to digital culture. As a result, the impact extends to organizational and work-oriented awareness. This can be thought of as a personal aspect and a corporate aspect, but this paper mainly focuses on the corporate aspect. The point lies in the shift of corporate culture. In this respect, there have been studies such as organizational culture model and change curve model. Therefore, while unraveling these, we conceive a framework for the transition of a company to a digital culture, and consider the actual transition of the corporate culture based on it.
Keywords
デジタル化,デジタル文化,組織文化
digitalization,digital culture,organizational culture
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