一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

サブスクリプションのビジネスモデル分析と考察

○雨宮 寛二1)

1) 淑徳大学

Abstract
サブスクリプションは従来から存在するが、近年、さまざまな分野で製品やサービスの提供形態として採用されつつある。米国では、いわゆる「サブスク・ボックス」が主流となり、顧客に魅力的な商品を定額で提供することで、ライフタイムバリュー(顧客生涯価値)を生み出し、マネタイズを図っている。本稿では、サブスクリプションの増加要因や成功要因を踏まえた上で、サブスクリプションのビジネスモデルを3つの段階に分類しそれぞれの特徴を明らかにするとともに、ビジネスモデルの戦略性を新たに提起する。

Subscriptions have existed for a long time, but in recent years, they have been adopted as a form of providing products and services in various fields. In the United States, so-called “subscription boxes" have become mainstream, and by offering attractive products to customers at a fixed price, they create life time value (LTV) and seek monetization. This paper classifies the subscription business model into three stages, clarifying the characteristics of each, and proposes the strategic nature of the business model, taking into account the factors that increase subscriptions and the success factors.
Keywords
サブスクリプション,ビジネスモデル,ライフタイムバリュー
Subscription,Business Model,Life Time Value
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