一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

ファッションECサイトにおける商品クラスタリングを活用した新商品プロモーションの提案

○宇都宮 綱紀1)竹内 博2)新名 玄1)野下 龍1)

1) 株式会社GAUSS
2) 株式会社ANAP

Abstract
ECサイトの課題として,新商品が発売時にはアクセスログ,購買履歴データが十分に蓄積されておらず,
協調フィルタリングなどの手法を用いたプロモーションが有効でない場合がある.
本研究では,ファッションECを対象に商品情報のクラスタリングを実施し,新商品の情報と類似する商品クラスタを類推する.
その商品クラスタに有効だった過去のプロモーションから,新商品のプロモーションを検討・適用し,その結果の考察を行う.

When we sale new items in e-commerce websites, we have a problem that we lack of customer data: access logs, buying history, etc.
Therefore, methods such as collaborative filtering, might not work in these cases.
In this study, we worked on item data clustering among Fashion e-commerce websites, and analogized which item cluster has a resemblance to the new item.
From there, we inquest and apply the promotion method: valid to the item cluster in the past, and discuss the results in the new case.
Keywords
EC,クラスタリング,ファッション

e-commerce,clustering,fashion
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