一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

物流増加問題におけるEC企業と宅配企業のコンフリクト分析

○安斎 友隆1)喜多村 正仁1)

1) 千葉工業大学

Abstract
宅配便業界最大手のヤマト運輸は,ドライバーの長時間労働が問題となっている.インターネット通販大手のアマゾンが市場規模を拡大させ,ヤマト運輸の宅配便取扱数が増加していることが影響している.特に,夜間配達が増加している.アマゾンが有料会員に対し,最も早い場合は注文が確定した当日に配送するサービスを展開しているためである.2017年4月にヤマト運輸は当日配送から撤退した.本論文では上記の状況を,コンフリクト解決のためのグラフモデル(GMCR)を用いてモデル化する.Nash,GMR,SMR,SEQという4つの安定性概念に基づく均衡を計算機で求める.求めた均衡と現実の結果を比較し,考察を行う.

Yamato Transport, the largest delivery company, faces problems with long working hours for drivers. It is affected by the increase in the number of delivery service handled by Yamato due to the expansion of the market size by Amazon. Nighttime delivery is increasing. This is because Amazon has developed a service that delivers to pay members the earliest day on which the order is finalized. In April 2017, Yamato withdrew from the day's delivery. In this paper, the above situation is modeled using the Graph Model for Conflict Resolution (GMCR). We calculate the equilibrium based on the four stability concepts of Nash, GMR, SMR, and SEQ. We compare the equilibrium and the actual results we have found.
Keywords
コンフリクト解決のためのグラフモデル,ヤマト運輸,アマゾン

Graph Model for Conflict Resolution,Yamato Transport,Amazon
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