一般社団法人経営情報学会-2019年春季全国研究発表大会

大会プログラム

ゴルフ場のレビューデータを用いた感情極性辞書の作成

○勝間田 昇1)山岸 直秀1)隈 裕子1)鈴木 誠1)

1) 湘南工科大学

Abstract
近年、スマートフォンの普及等にともない、SNSや口コミサイト等で利用するサービスを事前に比較することが増加している。そこでレビューデータの解析を行い、消費者の傾向やサービスの好悪等を探ることによりサービスの向上を行えると考えられる。今回は、楽天データセットに含まれる、楽天GORAのゴルフ場のレビューデータと5段階評価を対象とし、対応分析を行い、評価に対しレビュー内に出現している単語を視覚的に把握する。その後、感情分析を行い、レビューデータの評価を行う。その際に、ゴルファー特有の表現などを判別するために、新たに感情極性辞書の作成を行う。

In recent years, with the spread of smartphones, we have an increasing opportunity to compare their services in advance on SNS and word-of-mouth sites before using that service. In this study, we analyze Rakuten GORA review data about golf course. This allows us to improve our services by exploring consumer habits and service preferences. Specifically, we target the review data and the five-grade evaluation, perform correspondence analysis, and visually grasp the relation between the five-grade evaluation, the age, and the words appearing in reviews. Moreover, we perform sentiment analysis and evaluate the review data. Finally, we create a new sentiment polarity dictionary to capture golfer specific expressions.
Keywords
楽天GORA,テキストマイニング,感情分析

Rakuten GORA,Text Mining,Sentiment Analysis
前に戻る