一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

PBLにおける学習者の同質性と多様性が活発な発言に与える影響
社会人によるサプライチェーンゲームを用いた実証研究

○四海 澪1)河合 亜矢子2)柴 直樹1)大江 秋津3)

1) 日本大学
2) 学習院大学
3) 東京理科大学

Abstract
本研究は、アクティブラーニングの1つである問題解決型学習(PBL)において、学習者の同質性や多様性が学習者に活発な発言をもたらす影響を実証する。データは、社会人を対象にしたサプライチェーンマネジメントゲームで得られたアンケートデータを用いた。多変量解析を行った結果、学習者が関心を持つ分野の同質性や、職業経験の多様性が高いほど、学習者の活発な発言を促進することを実証した。本研究は、組織学習論に基づいて、PBLにおいて学習者の活発な発言をもたらすチーム構成を提案したことに理論的・実務的貢献がある。

This research demonstrates the effects of learner's homophily and diversity in groups on active speech in PBL (problem-based learning), which is one of the concepts in active learning. The date is questionnaires of the supply chain management game for business people. The multivariate analysis reveals that a higher homogeneity of the field in which the learner is interested and greater diversity of work experience, lead to an increase in the learner's active speech. The theoretical and practical implications of this study are in suggestions for team formation among businesspeople, for the promotion of active speech in learners based on organizational learning theory.
Keywords
PBL,ビジネスゲーム,組織学習

PBL,business game,organizational learning
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