一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

フリマアプリにおける売り手・買い手への優遇策に関する一考察

○中村 玄希1)原田 拓弥1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract
フリマアプリのようなプラットフォームビジネスでは、サイド間ネットワーク効果が働くため、売り手が増えると買い手が増え、買い手が増えると売り手が増える。そのため、売り手と買い手のどちらを、どのように優遇した方が良いのかという問題が存在する。これまでも優遇策に関しては、価格設定の影響などいくつかの研究はあるが、必ずしも十分に検討されていない。そこで、本研究ではフリマアプリ市場を対象とし、ユーザレビューのテキストデータを分析することで、価格設定以外での効果的な優遇策を明らかにする。

In a platform business such as flea market application service, the increase of the number of sellers (buyers) induces the increase of the number of buyers (sellers) because of the cross-side network effects. Therefore, there exist problems for a platform provider whether to give more benefit to seller or buyer and how to do. This subject has not yet been fully investigated, although some researchers studied a preferential treatment method related to pricing. This study attempts to investigate an effective preferential treatment method other than pricing by analyzing user review of flea market applications.
Keywords
プラットフォームビジネス,テキストマイニング,フリマアプリ

Platform Business,Text Mining,Flea Market Application
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