一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

クローラーを用いたクラウドファンディングプロジェクトの成功要因の検証

○矢崎 智史1)嶋崎 善章1)

1) 秋田県立大学

Abstract
2017年度の国内クラウドファンディング(CF)市場規模は、新規プロジェクト支援額ベースで前年度比127.5%増の1,700億円であり、今後さらに市場拡大が見込まれる。新しい資金調達手段として注目されるCF市場だが、全てのプロジェクトで資金調達が成功しているわけではない。そこで、本研究はネット上の大手CFプラットフォームのデータを用いて資金調達が成功につながる要因について検証する。研究では、データ収集にPythonプログラムによるクローラーを用い、収集された約8000件におよぶデータを統計的手法で分析する。CFプロジェクトの成功要因が明らかになることで、CF市場におけるプロジェクト支援の効率性がさらに高まると期待される。

The domestic crowdfunding (CF) market size in FY 2017 was ¥ 170.0 billion, up 127.5% over the previous year and the market is expected to expand further. Although the CF market is attracting attention as a new way to raise funds, not all projects have succeeded in raising funds. Therefore, this research examines the factors that lead to the success of financing using data of a major CF platform on the Internet. The research uses a Python program crawler to collect data, and conducts a statistical analysis over nearly 8000 collected data. By clarifying the success factors of the CF project, it is expected that the efficiency of project support in the CF market will be further enhanced.
Keywords
クラウドファンディング,クローラー,成功要因

crowdfunding,crawler,success factors
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