一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

2サイド市場とデータリッチ市場の統合化モデル
クロスサイドネットワーク効果とデータフィードバック効果の相互作用

○木村 誠1)

1) 長野大学企業情報学部

Abstract
Schönberger and Ramge(2019)は「ビッグデータ時代の資本主義の再編」として,市場行動の駆動要因が貨幣からデジタルデータに置き換わるデータ資本主義とデータリッチ市場の到来を示唆している。彼らはデータリッチ市場で作用する主要効果として,規模の効果,ネットワーク効果,データフィードバック効果を指摘した。しかしながら,彼らの関心は市場効率化のための制度設計であり,上記効果のメカニズムや相互作用の検討は十分ではない。本研究は2サイド市場とデータリッチ市場の統合化モデルを構築し,クロスサイドネットワーク効果とデータフィードバック効果の相互作用のメカニズムとその特徴について検討する。

Schönberger and Ramge (2019), as "the reorganization of capitalism in the age of big data", suggest the advent of data capitalism and data-rich markets, where the driving factors of market behavior replace money with digital data. They pointed out the scale effects, the network effects and the data feedback effects as the three key effects acting in the data-rich market. However, their concern is the institutional design for market efficiency, and the mechanism of the above effects and the examination of the interaction are not enough. This study builds an integrated model of two-side market and data-rich market, and examines the mechanism and features of the interaction between cross-side network effects and data feedback effects.
Keywords
機械ベース・イノベーション,顧客エンゲージメント,指数的成長

Machine-based Innovation,Customer engagement,Exponential Growth
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