一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

サブスクリプション価格が消費者行動に与える影響

○茂木 雅祥1)守口 剛2)

1) 早稲田大学大学院
2) 早稲田大学

Abstract
近年、サブスクリプション価格に代表される料金体系の多様化が進んでいる。とりわけ、SaaS(Software as a Service)等のクラウドビジネスやデジタルコンテンツを提供するサービスにおいては顕著である。eビジネスでは価格設定が柔軟にできる点が要因の1つとして挙げられる。このような状況に伴い、課金方式を扱った研究が様々な面から進められている。

本稿では、課金方式を扱った研究をレビューする。サブスクリプション価格が消費者行動に与える影響を考察する。

In recent years, there has been various pricing (for example, subscription prices) . In particular, it is remarkable in cloud businesses such as “Software as a Service" (SaaS) and services that provide digital contents. One of the reasons is the flexibility of pricing in e-business. This is why, research on pricing has been advanced from various aspects.

In this article, we review the studies that deal with pricing. We consider the impact of subscription prices on consumer behavior.
Keywords
サブスクリプション価格,マーケティング,消費者行動

subscription prices,marketing,consumer behavior
前に戻る