一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

百貨店業界における経営施策が業績に及ぼす影響のシステムダイナミクスモデリング

○比留川 達也1)岡田 公治1)

1) 東京都市大学

Abstract
近年,ショッピングセンターやコンビニエンスストアといった業態に比べ百貨店業態は低迷しているが,その中でも百貨店企業の業績推移には違いがみられる.本稿では, (1)仕入・販売業務の委託(テナント化),(2)対象顧客セグメントの選択と価格設定,といった百貨店による経営施策の違いが業績に与える影響を表現する動的モデルを構築する.システムダイナミクスを用い,百貨店モデル(仕入・販売業務委託の拡大による自主企画力の低下),及び,市場・顧客モデル(顧客価値観の変化による市場セグメント間の顧客移動等)から構成されるシミュレーションモデルを構築し,シミュレーション結果と実際の百貨店の業績推移との比較によりモデルの妥当性を確認する.

For last a few decades, business performance of department stores had been worse as compared with shopping malls or convenience stores, while there is not a little difference of business performance among each company in department store industry. In this article, we develop a dynamic model which can explain the impacts of department store company's management policies such as (1) outsourcing the purchasing and selling operation (i.e. tenant), (2) targeting the specific customer segment and pricing; on business performance. We develop a system dynamics model which consists of department store model and market model. Moreover, we validate the developed model by comparing the simulation results with trends of actual department stores' business performance.
Keywords
システムダイナミクス,シミュレーション,ビジネスモデル

System Dynamics,Simulation,Business Model
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