一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

ブランド間ネットワーク分析に基づくFacebook上のブランド戦略に関する考察

○幸野 純也1)樋口 美玲1)細谷 竜一1)神岡 太郎1)

1) 一橋大学 神岡太郎ゼミナール

Abstract
本研究では、ソーシャルネットワーク分析手法により、Facebook上であるブランドが他ブランドのページの「いいね!」ボタンを押すことで形成されるブランド間ネットワークを分析した。スポーツブランド7種を対象に分析した結果、Facebook上でのブランド間ネットワークの構造にはいくつかのパターンがあることを発見した。加えて、特定のブランドは積極的にFacebook上でのネットワークを形成・拡大することで、ソーシャルネットワーク空間での露出増加を図っていることを発見した。一連の分析を通じて、Facebook上のブランド戦略に貢献し得る実務的な考察を行う。

This study examines online brand strategy of seven distinct sports brands based on analysis of a brand network on Facebook. A brand network is formed when brands "Like" other brands on Facebook. A social network analysis method was applied to discover different networking patterns, each of which corresponds to a distinct type of brand strategy on Facebook. Besides taxonomy of brand strategy types on Facebook, the study also identified that certain brands attempt to increase their exposure on Facebook by actively forming and expanding its brand network. Practical implications which may contribute to planning and implementing online brand strategy is presented.
Keywords
Facebook,ソーシャルネットワーク分析,ブランド戦略

Facebook,Social Network Analysis,Brand Strategy
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