一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

中古スマートフォンの売買価格形成要因分析

○榎本 慧太1)林 高樹1)

1) 慶應義塾大学大学院経営管理研究科

Abstract
日本では近年、総務省主導で携帯電話料金引下げのための政策が議論されてきた。そこで課題のひとつとして検討されているのが中古スマートフォン(端末)の流通促進である。
そこで本研究では、Webスクレイピングで収集したECサイト及び消費者間取引サイトの中古端末売買データを対象に、ヘドニック・アプローチによる分析を行った。その結果以下2点が示唆された。第一に事業者は傷や汚れの多い端末を消費者より高く評価していること、第二に事業者はSIMロックが解除された端末を高く評価するが、消費者はSIMロックをさほど考慮しないことである。これらの成果は中古端末事業者が価格戦略を構築する上で有益な示唆になると考えられる。

In Japan, policies for lowering mobile phone charges have been debated since 2015.
In the policy discussion, one of the issues examined was the promotion of used smartphone distribution.
In this research, we conducted an empirical analysis using hedonic approach for purchase and sale data of used smartphone posted on EC site and Consumer-To-Consumer (C2C) EC site collected by Web scraping.
As a result, the following two points were suggested. Firstly, businesses highly evaluate scratches and dirty smartphones more than consumers, secondly, while operators highly appreciate smartphones with SIM-unlocked, consumers do not consider too much about it.
Keywords
ヘドニック・アプローチ,スマートフォン,オンライン取引

hedonic approach,smartphone,online transaction
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