一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ゲームプレイヤーの相互作用が収益にもたらす影響
マルチエージェントモデルを用いて

○濱口 颯1)飯沼 守彦2)大江 秋津2)柴 直樹2)

1) 日本大学大学院
2) 日本大学

Abstract
ゲームアプリ市場がスマートフォンの普及とともに急成長を遂げた。ゲームアプリの中心となる収入源は、アプリ内課金と広告収入である。本研究は、収益予測が困難であると言われている前者のみに焦点を当て、プレイヤーの課金行動とプレイヤー間の相互作用を含むマルチエージェントモデルを作成することで、ゲームアプリ市場における収益のメカニズムを明らかにすることを目的とする。プレイスタイルの違いが課金行動に影響を与えると考え、モデルでは4タイプのプレイヤーを想定した。シミュレーションの結果、非課金者の減少が課金者の課金行動を誘発し、非課金者の増加が課金者の課金行動を抑制するということなどが観測された。

The game application market has grown rapidly with the spread of smartphones. Main sources of income for game applications are users' payment and online advertising. In this study, we focus on the former, which has been said to be difficult to predict earnings. We create a multi-agent model including players' behavior and their interactions to clarify the mechanism of revenue in the game application market. Considering that the difference in play-style affects payment behavior, we assume 4 types of players in this model. As a result of simulations, it is observed that a decrease in non-paying players triggers the payment of paying players, and an increase in non-paying players suppresses the payment of paying players.
Keywords
ゲームアプリケーション,マルチエージェントモデル,課金行動

Game application,Multi-agent model,Payment behavior