一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ビッグデータアナリティクスの実証モデル:導入への組織オリエンテーション効果

○玄 幼栄1)細谷 竜一2)神岡 太郎1)

1) 一橋大学経営管理研究科
2) 一橋大学商学研究科

Abstract
組織のリーダーはビックデータアナリティクス(BDA)を導入し、データに即した意思決定を行いたいと考えている。しかし、多くの企業ではデータサイロという部門ごとのデータ所有により、企業内でBDAを広範囲化することが困難である。BDAの効果を最大限に引き出すため、部門間でのコミュニケーションやデータの共有を促す企業文化の醸成が重要との認識が広がっているが、従来のBDAに関する研究はビックデータ活用に適した企業文化の具体像を議論していない。そこで本研究は、データフローを促進し、データに基づいた意思決定を重視するBDAオリエンテーションの実証モデルを提案し、その上でBDAに適した企業文化がBDA導入に与える影響を考察する。

Organizational leaders want their businesses to run on data-driven decisions by deploying big data analytics (BDA); however, many firms are facing obstacles to widespread BDA because of data silos, the rigid separation of data across divisions. To overcome data silos and capture the full potential of big data, it is necessary to create a corporate culture that encourages communication and sharing of data across departments. To our knowledge, BDA literature has not investigated a suitable corporate culture in big data context. Hence, this study attempts to empirically identify the impact of an appropriate corporate culture on BDA deployment by introducing BDA orientation which potentially facilitates data flow across divisions and values business decisions based on insights gained from BDA.
Keywords
ビックデータ,ビッグデータアナリティクス オリエンテーション,BDA導入

Big data,Big Data Analytics Orientation,BDA Deployment