一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

フードデリバリー業界を対象としたハイブリッド型物流モデルに関する研究

○竹田 賢1)中邨 良樹1)大崎 恒次2)細谷 信太郎1)

1) 青山学院大学
2) 専修大学

Abstract
食の簡便化,女性の社会進出,高齢化社会の到来等により,フードデリバリー市場が拡大傾向にある.フードデリバリーは即時配送を特徴とするビジネスであり,宅配便のビジネスモデルとは異なる側面がある.特に,注文のピーク時間が重なるため,需要と配送能力のコントロールが収益に大きく影響する.本研究では,即時配送型ビジネスにおける需要の平準化と配送効率を高める物流モデルについて考察する.具体的には,注文に応じて配送する“プル型”に,ルート配送を行う”プッシュ型”を組み込んだ”ハイブリッド型物流”モデルの枠組みを提示し,その実現には,物流データとマーケティングデータを組み合わせることが重要である点を指摘する.

Food delivery market is expanding due to advancement of society of women, coming of an aging society, etc. Food delivery is a business characterized by quick response delivery. Especially, since the peak times of orders overlap, control of demand and delivery ability greatly affects revenue. In this research, we consider the delivery model for leveling demand and improving delivery efficiency in the quick response delivery business. Specifically, we present a framework of a "hybrid type logistics" model incorporating "pull type" delivering according to orders and "push type" of route delivery.
Finally, we indicate it is necessary both logistics data and marketing data to realize it.
Keywords
物流,フードデリバリー,マーケティング

logistics,food delivery,marketing