一般社団法人経営情報学会-2017年春季全国研究発表大会

大会テーマ:経営のデザインとプランニング

大会プログラム

日本におけるP2Pレンディングビジネスの考察

○富永 和宏1)遠藤 正之1)

1) 静岡大学

Abstract 近年、P2Pレンディングの市場は拡大しており、国内のある企業では、2016年10月のローン成約額が前年の同月比1.6倍に増加し、その後も伸び続けている。P2Pレンディングとは、ローンを借りたい人と資金を運用したい人を直接マッチングし、オークション形式などで結びつける仕組みである。クラウドファンディングの一種とも言えるが、資金の出し手が金銭的見返りを求めないものとは異なる。また、与信審査などはマッチングのプラットフォームが行う形態となっている。本論文では、日本におけるP2Pレンディング企業のビジネスモデルを比較し、考察していく。
In recent years, the market of P2P Lending is expanding. In a certain company in japan, amount of loan contracts in October 2016 is 1.6 times as much as the same month of the previous year and it is growing now. P2P Lending is the system which connect investors to borrowing people and combine on an auction form and so on. It can be said that P2P Lending is a kind of Cloud Funding, but it is different that investors don't want a repayment. In addition, matching platform conducts credit administration. In this paper, we compare and discuss business models of P2P Lending companies in Japan.
Keywords P2Pレンディング,ローン,マッチング
P2P Lending,Loan,Matching
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