一般社団法人経営情報学会-2017年春季全国研究発表大会

大会テーマ:経営のデザインとプランニング

大会プログラム

クロスサイドネットワーク効果における萎縮効果の検討
コンシューマゲーム産業の2サイド市場モデルとシミュレーション

○木村 誠1)

1) 長野大学 企業情報学部

Abstract 本研究は2サイドプラットフォーム理論の中核的概念の1つであるクロスサイドネットワーク効果における萎縮効果を検討する。2サイド市場およびクロスサイドネットワーク効果の理論的研究、ビデオゲーム産業内間接的ネットワーク効果の実証研究の先行研究を整理する。システムダイナミックス方法論を用いて、クロスサイドネットワーク効果を考慮したコンシューマゲーム産業の2サイド市場モデルを構築し、109ヵ月(2004年12月~2013年12月)の家庭用ゲーム機(プラットフォーム)別コンシューマゲームの累積売上本数、累積発売社数と累積発売タイトル数の時系列推移の近似計算を試み、シミュレーション結果から推論される仮説を提示する。
This study examines the chilling effects (Goldenberg et al., 2010) of the cross-side network effects that should be the one of the core concepts of the platform theory. Firstly, the streams of academic literature such as the theoretical research for two-sided markets and cross-side network effects, and the empirical research for the video games industry, are reviewed. Secondary, based on the system dynamics methodology, the two-sided markets models including the cross-side network effects for the video games console industry are developed and executed to approximate the accumulated sales numbers of games, accumulated numbers of publishers and accumulated numbers of game titles between 2004 and 2013 (109 months). Finally, the hypotheses inferred from the simulated results are identified.
Keywords 2サイドプラットフォーム,Bass普及モデル,システムダイナミックス
two-sided platform,Bass diffusion model,system dynamics
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