一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

組織の自尊感情が組織パフォーマンスに与える影響
-共分散構造分析による企業の社会的責任に関する実証研究-

○清水 創己1)柴 直樹1)大江 秋津1)

1) 日本大学

Abstract 近年、企業の社会的責任に対する関心が高まっている。本研究は、CSRが生み出す組織の自尊感情が組織パフォーマンスに与える影響を実証する。組織の自尊感情とは、組織が社会に対して高い認知を求める感情である。分析では、製造業におけるCSRに関する公開データを利用した。探索的因子分析から特定した、CSRに関する因子を用いた共分散構造分析により、組織の自尊感情が組織パフォーマンスに正の影響を与えることを実証した。その結果、企業戦略に合わせてCSRを活用した組織の自尊感情を醸成する重要性を示した。さらに、組織の自尊感情の指標を主観的なアンケートデータではなく客観的なマクロデータにより提示することで理論的貢献を行った。
Attention to corporate social responsibility (CSR) has increased recently. Through empirical analysis, this study demonstrates that organizational pride influences organizational performance. Organizational pride is an emotion that is cognized high social honor. This research analyzed published data about CSR. The result shows that organizational pride positively influences organizational performance by Structural Equation Modeling (SEM) analysis using CSR-related factors specified by exploratory factor analysis. This demonstrates the importance of fostering organizational pride using CSR through corporate strategy. Furthermore, this study presents an index of organizational pride that uses objective macro data rather than subjective questionnaire data.
Keywords 組織の自尊感情,企業の社会的責任,共分散構造分析
Organizational pride,CSR,SEM analysis
前に戻る