一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

消費者の購買行動過程の分析を目的とした仮想アンケート型モデル検証方式の提案

○室 佑樹1)岡田 公治2)兼子 毅2)

1) 東京都市大学大学院
2) 東京都市大学

Abstract アンケート調査結果を統計解析し消費者の購買行動過程(口コミ等)を推定する分析的研究と,購買行動過程を動的モデルとして仮定しマルチエージェントシミュレーション(MAS)等により検証する構成的研究が行われている.従来の構成的研究では,購買行動過程の結果である購買数推移等を実際の推移と比較することでモデル検証を行ってきた.本稿では,MASツール上の各エージェントに仮想的アンケート調査を行うことで,購買に至るまでの行動過程についても実アンケート結果と比較しモデル検証を行う方式を提案する.更に,行動ログ機能とアンケート回答機能を汎用MASツールに加えることで,提案方式を実装し試行した結果について述べる.
In order to understand consumers' purchasing decision process, two research approaches are well known. One is analytic approach that statistically analyze questionnaire surveys to derive it, and the other is constitutive approach that verify the assumption for it by dynamic simulation such as MAS (multi-agent simulation). Conventional constitutive researches typically verify the assumption model by comparing simulated trend of sales volume with actual trend as observable metrics. In this article, the authors propose a model verification method, which can compare simulator agents' decision process with actual questionnaire survey. Then, the proposed method has been implemented on generic MAS simulator, by adding two features that are logging agents' decisions and answering to questionnaire. Finally, pilot trials of this method are discussed.
Keywords マルチエージェントシミュレーション,消費者購買行動過程,仮想アンケート
multi-agents simulation,consumers' purchasing decision process,Virtual Questionnaire Survey
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