一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

お弁当の外観印象での嗜好モデル構築

○砂川 昌允1)董 彦文2)

1) 福島大学大学院 共生システム理工学研究科
2) 福島大学 共生システム理工学類

Abstract 「おいしさ」は,味覚のみでなく,他の感覚(嗅覚,視覚,触覚,聴覚)を含めた様々な感覚が複合的に評価されたものである.その中で視覚が果たす役割は特に大きく,「最初の味覚はたいてい視覚から生じる」と言われている.だが,この視覚の与える「おいしさ」に関わる科学的な研究は,ほとんど行われていないのが現状である.
 本研究では,お弁当の写真を撮り被験者にSD法を用いたアンケートに答えさせ,お弁当に関する様々な印象に対する評価を得た.得られた結果を,共分散構造分析等の多変量解析を用いて分析し,お弁当を見たときに想起される様々な印象から「おいしい」と感じるまでのプロセスにあたる嗜好モデルを構築した.
Tastiness is a comprehensive evaluation on foods' various sensations such as taste, visual perception, etc. Among these sensations, visual perception plays a large role in food choice. Generally speaking “Sight gives birth to the first taste." However, few researches have addressed the effect of visual perception on foods' tastiness. This study aims at building a palatability model of box-lunches based on outward appearance impressions. We applied the SD method, conducted the questionnaire investigation by showing pictures of box-lunches to testers. Moreover, we conducted several covariance structure analysis based on answers to the questionnaire. Resulting, we could build a visual palatability of box-lunches, which represents how the testers feel testy from various outward appearance of box-lunches.
Keywords 嗜好モデル,外観印象,共分散構造分析
palatability model,outward appearance impressions,covariance structure analysis
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