ビジネスプロセス改善による消費者行動変化の予測と評価

○劉 雪1)新川 芳行1)

1) 龍谷大学理工学研究科

Abstract これまでビジネスプロセス(BP)と消費者行動は個別にモデル化されることが多かったが、B2Cビジネスでは両者が相互作用し、個別に扱うことはモデルの精度や有効性の観点から不適切と考えられる。本論文はカラーペトリネットによりモデル化したBPと消費者行動を、インタフェースとなるイベントを用いて結合し、単一モデル化することで二つの異なるモデル間の相互作用を考慮に入れたシミュレーションを可能とする手法を提案する。この手法によりBPの改善や改革が消費者行動に与える効果が予測可能となる。さらに、この行動変化がデータベースやweb上のデータに与える影響を考察し、データ分析によりその効果を評価する手法についても述べる。
In many cases, business process and consumer behavior have hitherto been modeled, analyzed, and evaluated independently, however they are tightly interrelated, especially in B2C business. Therefore it seems inadequate to deal with them separately. This paper proposes a method to integrate the models for BP and consumer behavior expressed in the form of Colored Petri Nets (CPN), using the events interfacing these two different activities, in order to make it possible to simulate the original two models including their interactions. By this method, we can predict the effect of business process improvement and innovation on the consumer behavior. In addition, the paper examines how the effect affects the data in the databases and web, and then refers to the evaluation of the effect through data analysis.
Keywords ビジネスプロセス,消費者行動,カラーペトリネット
Business Process,Consumer Behavior,CPN
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