意思決定における魅力効果に関する研究

○藤本 将1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract 同じ商品であっても、製品選択時に提示される他の選択肢の影響により、消費者の感じる商品価値は変化することが指摘されている。代表的な例として、ある選択肢(ターゲット)に非対称的に支配された選択肢(囮)を加えると、ターゲットが選択される確率が増加する魅力効果があげられる。これまでの研究で、魅力効果の存在については明らかになっているものの、囮の属性値の設定の影響については明らかにされていない。そこで、本研究では、囮の属性値の設定方法の違いが、消費者が商品選択時に重視する属性や魅力効果に与える影響について、アンケート調査などを通じて明らかにした。
The value of product, which a consumer feels when he/she makes a decision to buy, changes depending on the options simultaneously presented to him/her. As a representative example, the attraction effect is well known. This effect means that choice probability of the target increases when an option which is asymmetrically dominated to the target, called decoy, is added in his/her alternatives. Although the previous studies clarified the existence of the attraction effect, the impact of the difference of decoy's attributes value on its effect is not clear. Thus, this study attempted to clarify how the difference of them influences the attributes which consumer place significance on and the sequent attraction effect through a questionnaire survey.
Keywords 意思決定,魅力効果,属性値
decision making,attraction effect,attribute value
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