消費者のデザイン嗜好を考慮した自動車低関心層へのレコメンドシステムに関する研究

○小林 竜也1)天坂 格郎1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract 自動車に対する低関心層の増加に伴い、低関心層が自動車に関心を持つきっかけを与えることの重要性が高まっている。現在、消費者がウェブサイトで自動車を検索する場合、メーカ名や車名、スペックを入力すると、その情報に基づいた自動車が提示される。しかし、これでは、メーカ名や車名の知識は乏しい低関心層に、彼らが関心を持つような自動車を提示することは難しい。一方で、本研究の調査において、自動車のデザインが低関心層の関心を引く重要な要素であることが明らかになった。そこで、本研究では、消費者のデザイン嗜好を考慮した自動車低関心層へのレコメンドシステムの提案を行い、システムに必要なデータベースを新たに構築する。
Because the number of customers with limited interests in vehicles has been increasing, it has become more important to give an opportunity to make them have an interest in vehicles. Usually, when they search vehicles by using vehicle search system on the Internet, the vehicles are presented based on the information inputted by them, such as automobile manufacture name, vehicle name, vehicle performance and so on. However, it is difficult to show a vehicle attracting them by this system, because they have poor knowledge of vehicles. On the other hand, this study made it clear that vehicle's design attracts their interests. Therefore, this study proposed a recommender system considering customer's design preference and constructed required database.
Keywords 低関心層,レコメンドシステム,自動車デザイン
customers with limited interest,recommender system,vehicle design
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