企業の境界デザインの決定要因

○神川 紀信1)平野 雅章1)

1) 早稲田大学 商学研究科

Abstract  企業が事業活動を進める際に自社の内部資源を使うか、他社の外部資源を活用するかは大きな問題になる。外部資源を活用する際は合弁、ライセンス、継続取引など様々な方法がとられる。企業がどのような境界デザインを持つかは外部環境、自社の戦略など様々な要因に影響される。特に資源が限られる中小企業においては、どの機能を内部化し、どの機能をアウトソースするかがその経営成績と継続性に大きな影響を与えるであろう。この研究では日本の中小企業の境界デザインの決定要因を戦略、外部環境など様々な方向から探る。
Between two manufacturers making the same product, one may decide to be a manufacturer as well as operate its own online marketplace, whereas the other might simple choose to offload the sales function entirely to a wholesaler. Is this a result of the company's strategy? Or is it perhaps because keeping these transactions internal gives it a cost advantage? What factors define this “boundary of company operations"? And what causes a company to operate in areas outside of its core competence? Further, how is the problem compounded by human and capital constraints? Choosing small-medium sized Japanese companies as my target, I decided to investigate these questions for my research.
Keywords 組織デザイン,企業の境界デザイン,経営戦略
Organisational Design,firm-market boundary,Manegement strategy
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