ID-POSデータを用いた牛乳購買者のロイヤリティ分析

○岡村 英明1)小山 友介1)中井 豊1)

1) 芝浦工業大学

Abstract 本研究では,スーパーのID-POSデータを用いて牛乳消費者のブランドロイヤリティについて分析した.分析対象としたブランドはA,B,C,Dとする.二年間でいずれかのブランドを24本以上購入した1,609人を対象に,他ブランドを購入した人の割合と他ブランドの購入比率を分析した.結果は以下のとおりである.
1.分析の結果,ブランドロイヤリティの強さはA>D>C>Bとなった.2.本命とするブランドごとにどの他ブランドを購入するのに特徴があった.具体的にはAはB,BはA,CはAとBを購入する傾向があり,DはA,B,C以外の購入が多かった
We used the ID-POS data to analyze consumers' brand loyalty to milk.
We picked up 4 brands,A,B,C,D. We also picked up 1,609 consumers, who had
bought the same brand more than 24 times in two years, and analyzed their
brand switching behavior.
Results are as follows; (1) the rank order of brand loyalty is A, D, C, and
B. (2) Switched brand depends on consumers' main brand. Heavy users of A
tend to choose B, B users tend to choose A, C users tend to choose A and B,
D users do not conflict with 3 brands, tend to choose other brand.
Keywords ID-POS,ブランドロイヤリティ,牛乳
ID-POS,Brand loyalty,milk
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