ネットワーク効果が働く市場におけるチャレンジャー企業の製品普及戦略への一考察

○加太 優1)金子 真之1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract ネットワーク効果が働く製品では、市場シェアの獲得が競争優位性の構築につながるため、ある企業の製品が普及し一度高い市場シェアを獲得すると、他社がその市場で新たな製品を普及させることは困難となる。しかし、ネットワーク効果が働く典型的な市場であるパソコン市場において、これまではマイクロソフト社のOSを搭載したPCが大きな市場シェアを有していたのに対し、近年、チャレンジャー企業であるアップル社のOSを搭載したPCがシェアを増加させるという注目すべき事象が見られる。本研究では、この要因を明らかにすることで、ネットワーク効果が働く市場におけるチャレンジャー企業の製品の普及戦略への新たな示唆を得る。
In a market where network effects exist, a firm acquiring high market share can have a competitive advantage. Once a firm successfully wins a large market share, it is difficult for other firms to diffuse their new product in the market. However, although the Microsoft OS based-PC had kept a large market share for a long time in the PC market where the network effects exist are typically at work, the Apple rapidly has increased its market share in recent years. This study attempted to reveal the factors increasing market share of the Apple and provide a new suggestion to the diffusion strategy for a challenger in a market with network effects.
Keywords 普及,ネットワーク効果,アップル社
diffusion,network effect,Apple Inc.
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