クチコミの量的・質的変化に基づくネット上の評判分析

○福田 浩至1)大曽根 匡2)

1) 株式会社ループス・コミュニケーションズ
2) 専修大学経営学部

Abstract ソーシャルネットワークの普及に伴い、ネット上の大量のクチコミ情報が、企業や商品に与える影響は急速に高まった。ネット上のクチコミ情報を見て、琴線にふれた人々はその内容をネット上でつながりのある友人・知人に伝えていく。その感情がポジティブな感情であれば、その企業や商品にの評判は高まり、ネガティブな感情であれば下がる。しかしながら、その評価は、クチコミを観測する人の主観に依存しており、定量的な尺度が定まっていない。筆者らは、過去5年間の企業や商品に関するクチコミの量的変化と質的変化を分析し、ネット上の評判を定量化することを試みた。そして、企業や商品・サービスの評判の推移や他企業や商品の評判との比較を可能とした。
With the spread of social media, word-of-mouth communication on the internet is greatly impacting companies and their products. People who sympathize with a topic, through social media, share their review with their friends or connections very rapidly. However, each review is subjective and is difficult to quantitatively assess. This report attempts to quantitatively asses user reviews on social media by analyzing changes in volume and quality based on five years worth of reviews on companies and its products. This method enables tracking of change in reputation of companies and its products as well as compare with rival companies and their products.
Keywords クチコミ,評判分析,ビッグデータ
the word-of-mouth communication,reputation analysis,big data
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