オープンプラットフォーム・コントロール戦略
オープン標準の策定・普及を通じたイノベーションとビジネスモデル実現

○深見 嘉明1,2)

1) 立教大学大学院ビジネスデザイン研究科
2) 慶應義塾大学SFC研究所

Abstract 本発表はHTML5と呼ばれる仕様の普及という事例分析を通じ、標準仕様に要素技術を盛り込むことでイノベーションを実現するという戦略を遂行するために必要な要因を分析する。メールや表計算等のアプリケーションをサーバ上で動作させ、ブラウザを通じて操作するウェブアプリケーションの普及と機能向上には、全ての主要ブラウザに新機能を実装させる必要があり、そのためにはウェブ標準に機能を追加し、利害が対立するステークホルダーにも実装を促さなければならない。ブラウザ供給者ならびに標準化団体外の開発者コミュニティの技術認識を変革するための施策の効果をW3Cのメーリングリストアーカイブ等を用いて事例分析する。
This research is case study analyses of Google's strategy to realize an innovation through implementing elemental technologies to open standard. Web applications are services which runs on servers and manipulated through web browsers. It is needed to add new features to standard for making functions be implemented to all major web browsers. Qualitative case study has been done with participant observation at the W3C and analyses of mailing list archives and other articles of stakeholders. To lead discussions at the W3C, Google had struggled to change stakeholders' collective technological frame in and outside of the standardizing organizations.
Keywords アーキテクチャル・イノベーション,コレクティブ・テクノロジカル・フレーム,オープンウェブプラットフォーム
architectural innovation,collective technological frame,open web platform
前に戻る