スマートフォンの「モジュール化」に対する競争戦略(2)
シャープとジャパン・ディスプレイの比較事例分析

○中田 行彦1)

1) 立命館アジア太平洋大学

Abstract 液晶の応用分野は、液晶テレビ用の超大型、パソコン用の大型、携帯電話等のモバイル機器用の中・小型に分類できる。パソコン用、テレビ用は、既に「モジュール化」した。しかし、ついにスマートフォン(スマホ)さえ、「モジュール化」してきた。その「モジュール化」への変化の察知と対応に関して、シャープとジャパン・ディスプレイの事例を比較分析した。シャープは、ジャパン・ディスプレイに比べて、察知が遅く対応も不十分だった。その結果、シャープは、債務超過に陥り、ホンハイに買収されてしまった。変化が速い現代においては、変化を早く察知し適切に対応することが重要である。
Application of LCDs is classified to television (TV), personal computer (PC), and small-sized mobile devices. The LCDs for PC and TV have already been led to "module". However, smartphone has been led to "module" at last. The cases of Sharp and Japan Display was comparatively analyzed from the viewpoint to sense and deal with the "modularization." Sharp sense it late, and have inadequate support, compared to Japan Display. As the result, Sharp was crushed by debt, and acquired by Hon Hai. In the modern era of rapid change, it is important to perceive quickly the change, and to respond appropriately.
Keywords モジュール,液晶,スマートフォン
Module,LCD,Smartphone
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