継続的な収益モデルに向けたサービス・マネジメントに関する考察

○多那 航1)石岡 賢2)

1) 福島大学大学院
2) 福島大学

Abstract 近年、製品とサービスが融合することで従来のビジネスモデルに変化が生じている。従来の製品の収益モデルは、製品と金銭を交換する売切りの収益モデルが一般的であった。しかし、一部の企業は、製品に新たなサービスを融合させることで、継続的な収益モデルへと変化させている。そうした企業は単発的な収益モデルではなく、顧客の製品使用状況に合わせて利益を得る継続的な収益モデルの構築が期待できる。本研究では、継続的な収益モデルへと移行するために、製品に融合させるサービスについて検討する。そのために、本研究では、モノのサービス化とモノに融合するサービスの2点に着目し、継続的な収益モデルに向けたサービス戦略を検討する。
In recent years, business models have been renewed as offering synthesis of products and services. Traditional revenue model is exchanging of products and payments. However, some companies applying continuous revenue models of mixture of products and services, instead of traditional models. The companies expect new types of market offering of product and service to generate continuous profit by customers' products usage. In this research, transformation methods of business model from traditional revenue model to continuous revenue model is considered. Therefore, this research focuses on management methods of adding service portion to the current goods and combining services and products.
Keywords 収益モデル,サービス・マネジメント,製品とサービスの融合
Revenue Model,Service Management,Synthesis of Products and Services
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