健康管理情報提供サービスにおけるICTの役割

○上西 智子1)

1) 東北大学大学院 経済学研究科

Abstract 近年、企業では、従業員の健康管理を経営的な視点から捉え、戦略的に取り組む「健康経営」が行われている。この取組では、身体活動量計とICTを利用した健康管理情報の提供などが行われており、健康管理の価値提案にICTが貢献していると考えられる。また、この情報提供サービスの利用経験情報を交換し、健康管理情報ツールの創造を協働しているとも考えられる。そこで本稿では、企業が健康管理情報の提供を行う際、ICTにどのような役割をもたせ、活用することによって価値提案しているかを、サービス・ドミナント・ロジックの5つの戦略思考(サービス・エコシステム、協働、価値提案、デザイン、リソース構成)の観点から明らかにする。
The purpose of this presentation is to clarify a framework of role and value creation of the ICT when a company provides health management information. In recent years, companies have carried out strategic health management of employees from the management point of view. In this effort, ICT is considered to have contributed to the value proposing of health management. Moreover, health management information can be integrated with health management tools in order to exchange experiences of the users. Hence, I clarify the structure of this service from the viewpoint of five strategic thoughts; service ecosystem, collaboration, value proposing, designing, configuring of the service dominant logic.
Keywords 健康管理情報,ICT,サービス・ドミナント・ロジック
Health Management Information,ICT,Service Dominant Logic
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