持続的成長のための価値創造サイクル

○淀川 高喜1)

1) 野村総合研究所

Abstract 変化の激しい競争環境のもとで成長を持続するためには、企業はITを活用して計画的かつ創発的な変革を繰り返す必要がある。本稿では、創発的な要素を計画的変革に組み入れたり、創発的変革を計画的な意図に収斂させたりする方法として、「価値創造サイクル」という考え方を提示した。価値創造サイクルとは、企業の商品・サービス開発プロセスにおける「価値創発サイクル」と、商品・サービス提供プロセスにおける「価値増幅サイクル」とから構成される。
本稿は、価値創造サイクルの事例分析と企業へのアンケート調査のデータ分析をもとに、企業がどのように価値創造サイクルを実行するかを示した。
In order to sustain business growth under the rapid change in the competitive advantage, companies have to repeat planed and emergent business changes using IT. This paper proposes “Value Creation Cycle" as a way of planed change incorporating emergent factors or emergent change concentrating on planed intention. Value creation cycle is constructed from value emergency cycle in product/service development process and value amplification cycle in product/service providing process.
By the case studies and the data analysis of the survey, this paper shows how companies realize value creation cycle.
Keywords 価値創造サイクル,事業変革,IT
Value Creation Cycle,Business Change,IT
前に戻る