不平衡型SNSプラットフォームを活用したSCMゲーミングソフトの開発

野田 啓一1)○河合 亜矢子2)大江 秋津3)

1) 慶応義塾大学SFC研究所 上席所員(訪問)
2) 高千穂大学
3) 日本大学生産工学部マネジメント工学科

Abstract 本報告では、不平衡型SNSという仕組みを用いたサプライチェーンマネジメント(SCM)ゲームの開発と教育プログラムへの導入効果について報告する。既存のSCMゲームを含むビジネスゲームとの大きな違いは、スマートフォン等のモバイル端末で手軽にゲームに参加できることである。2大学でこのゲームを利用してSCMに関する講義を行った。受講人数も運営方法も大きく異なるが、ゲームの結果、どちらも大部分の学生がブルウィップ効果や情報共有の重要性に加え、サプライチェーンの御し難さに自発的に気がつくことができた。教育的効果のみならず、ゲーム結果の意味解釈からは、今後のサプライチェーン研究に対する大きな可能性を見いだすことができた。
This study reports on the development of a SCM game based on an unbalanced-SNS system platform and the effects of introducing this game into educational programs. Players can easily participate in the game using their mobile devices such as smartphones. Such participation is a notable deviation from previous business games. The new SCM game was tested in two universities. The results showed that, although they had different class sizes and manners of class operations, most students spontaneously realized not only the bullwhip effects and the importance of information sharing in SCM but also uncontrollable difficulties of SCM. In addition to the educational benefit, semantic interpretation on the game results showed a great potential for future supply chain research.
Keywords 不平衡型SNS,クロスプラットフォーム,SCMゲーム
unbalanced-SNS,cross-platform,SCM game
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