企業内基幹業務のサービス化するためのプラットフォーム化の戦略的方向性について

○佐藤 亮1)

1) 横浜国立大学

Abstract サービス・イノベーション戦略は業務サービスのサプライチェーンに関連する戦略の意味も持つ。業務機能をサービスとみなすことは意味がある。本報告では、ビジネスの中にある種々の業務サービスのイノベーションを行なう方法としてプラットフォーム戦略を概観する。
 企業のビジネスプロセスの構造を吟味し、競争戦略論やダイナミックケイパビリティの立場から競争優位の持続可能性を得るための方法として、開発・購買・製造・営業・物流・会計といったいろいろな基幹業務のプラットフォーム化を考察する。事例と分類によって、プラットフォーム化の戦略的可能性を議論する。
Strategy for service innovation concerns not only front-end service but core and common business functions of an organization. That is, it is meaningful that business functions can be thought of services. In the presentation, we point out that platformatization of core business functions of an organization is a way of service innovation.
First, we examine the structure of a business process. Then, in order to have competitive advantage and its sustainability, we apply theories of competitive strategy and dynamic capability. Based on those analysis, we consider many types of plausible platformatization of business functions such as R&D, procurement, manufacturing, sales and marketing, distribution and accounting. We will give cases and classification framework for such platforms.
Keywords サービスイノベーション戦略,基幹業務プロセス,プラットフォーム
strategy for service innovation,common business functions,platform
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