消費者への情報伝播におけるマスメディア起点情報と消費者のインターネット上の情報検索行動の関係についての分析

○北中 英明1)

1) 拓殖大学

Abstract 近年、検索エンジン、SNSサービス、キュレーションサイト等の新しい手段が出現してきた結果、消費者の情報検索行動に変化が生じてきている。こうした変化を受けて、口コミによる消費者への情報伝播の役割の大きさが注目されてきた。

その一方、従来のマスメディアはその到達度合いの大きさから、消費者への情報点播において依然として重要な役割を果たしていることが指摘されている。

本研究は、Webアンケートによって収集したデータを用いて、消費者への情報伝播におけるマスメディア起点情報と消費者のインターネット上の情報検索行動の関係についての分析をおこなうものである。
The emergence of new information retrieval tools, such as search engines, SNS services, and curation sites, has caused changes in consumers' information retrieval activities on the Internet. Such changes have drawn attentions to the important role of Word-of-Mouth communication in a process of information propagation to consumers.

On the other hand, it is pointed out that tradition mass media are still playing a significant role in the process because of their wide reach to consumers.

In this study, using data collected by a web survey, we will examine the relationship between mass media oriented information and consumers' information retrieval activities on the Internet in the process of information propagation to consumers.
Keywords 情報伝播,マスメディア起点情報,検索エンジン
Information propagation,Mass media oriented information,Search engine
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