既存製品のコア技術から派生した異分野新製品の開発とマーケティング ―小型放射線加工装置の事例研究

○松井 信二郎1)森 芳孝1)増田 靖1)

1) 光産業創成大学院大学

Abstract 近年、既存コア技術を基に異分野に向けた新製品を開発し、事業を拡大するケースが多くなっている。 電子部品製造メーカA社は、小型放射線加工装置の市場要求を察知し、A社の既存の工業用エックス線発生装置のコア技術を利用して新規小型放射線加工装置を開発した。本研究では、A社が新規開発した装置で異分野市場へ参入しようと試みた事例について調査した。その結果明らかになったことは、A社の試作品を購入したZ社と、A社が協働して製品開発を進め、市場要求仕様を満たすレベルまでの製品開発が実現したことである。このプロセスを分析することで、未経験の異分野市場へ製品投入を行う場合のモデルケースの構築を試みる。
In recent years, many companies are developing new products based on their core technology of current products to expand their own business.
Electronic component manufacturer "A" perceived the market demand for compact radiation processing equipment, and has developed a new radiation processing device by using their core technology of X-ray generator for industrial use.
In this study, we have reviewed that company A had tried to entry into the different market with this newly developed devices. As a result, it has become clear that after company “Z" purchased the A's prototype, Z and A were cooperate and had continued to develop new product to meets the market requirements. We propose schematic model of products development for the case of releasing the new product to unexperienced market.
Keywords 製品開発,コア技術,スパイラルモデル
product development,core technology,Spiral Model
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