企業のステークホルダーの模倣的興奮
企業スポーツチームが製品開発と組織パフォーマンスに与える影響

○杉崎 茉里香1)大江 秋津1)

1) 日本大学

Abstract 本研究は、企業スポーツチームが企業のステークホルダーの模倣的興奮と企業パフォーマンスに与えるメカニズムを明らかにする。模倣的興奮とは、模倣的戦いであるスポーツから喚起される興奮である。分析は一部上場企業に所属する19の実業団バレーボールチームの146件のデータ(2006年~2014年)を利用して、共分散構造分析による確証的因子分析を行った。その結果、スポーツチームの高い戦績は、企業のステークホルダーの模倣的興奮に正の影響を与え、スポーツ関連製品を通じて企業パフォーマンスが向上することが明らかになった。さらに、会社の規模に応じた複数チームの所有は、スポーツ関連製品を通じた利益率向上への効果の可能性が示唆された。
This paper demonstrates the effect of imitative excitement aroused by corporate sports teams on a corresponding firm's development of sports products and subsequent performance. In the context of this paper, imitative excitement is a visceral experience felt in response to sports, much like the visceral response to performance in war. In this analysis, we perform a confirmatory factor analysis on 146 data from 19 volleyball teams between 2006 and 2014. Results of the analysis show that corporate team performance is positively related to the corresponding firm's performance via imitative excitement. In addition, a firm's size is positively associated with the number of corporate teams with which the firm is affiliated. This can exert a beneficial effect on profitability through the production of multiple sports-related products.
Keywords 企業スポーツ,模倣的興奮,製品開発
company sports,imitative excitement,product development
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